Touchpoints lanceert toolbox gedragsverandering voor creatieve industrie

Toolbox van Touchpoints_web Woensdag 27 mei lanceerden de lectoraten Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (Publab) en Co-design van de Hogeschool        Utrecht(HU) vanuit het SIA RAAK project Touchpoints een toolbox voor de creatieve industrie. Deze toolbox, gebaseerd op het      wetenschappelijk onderbouwde gedragsmodel ‘Persuasive by Design’, kan door de creatieve industrie worden gebruikt bij het ontwerpen van  producten en diensten die bijdragen aan duurzaam en gezond gedrag.   

Binnen het onderzoekproject ‘Touchpoints: persuasief ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag’ werkten de lectoraten Crossmediale Communicatie in  het Publieke Domein (Publab) en Co-Design van de HU twee jaar lang samen met bureaus uit de creatieve industrie, kennisinstellingen en  gedragswetenschappers. Het project is het antwoord op de vraag van communicatie-, ontwerp- en adviesbureaus naar meer kennis over hoe  gedragsverandering op het gebied van gezond en duurzaam gedrag bij de doelgroep bereikt kan worden.

 De Touchpoints toolbox
 Alle onderdelen van de toolbox zijn gebaseerd op het gedragsmodel ‘Persuasive by Design’, ontwikkeld door Sander Hermsen.Het biedt handvatten voor het ontwerpen van persuasieve interventies, gebaseerd op inzichten uit gedragswetenschappen. De toolbox bestaat uit een basisversie en kan eventueel naar behoefte worden aangevuld met verdiepende tools. De (basis)toolbox bestaat uit 3 tools:

– het gedragsmodel ‘Persuasive by Design’ (gebaseerd op sociaalwetenschappelijk onderzoek)

– de vernieuwde publicatie Ontwerpen voor gedragsverandering (door Sander Hermsen en Reint Jan Renes) die creatieve professionals tips en concrete handvatten biedt voor het ontwerpen van effectieve persuasieve interventies, uitgaande van relevante en onderbouwde kennis uit de psychologie en aanverwante disciplines waarin een heldere toelichting van het gedragsmodel en onderliggende theorie wordt gegeven met behulp van relevante voorbeelden

– ‘The Behavioural Lenses’; een flexibele tool in de vorm van een waaier die designers en multidisciplinaire teams scherper zicht geeft op het gedrag van de doelgroep bij het ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag. De verschillende ‘gedragslenzen’ uit deze tool geven onder andere inzicht in hoe je automatische facetten van gedrag kunt beïnvloeden, hoe je doelgroep tegenover het doelgedrag staat en wat de motivatie van de doelgroep is.

Toolbox bestellen & meer informatie
De belangrijkste inzichten en resultaten van Touchpoints werden ook gepresenteerd tijdens de Breakthrough Conference Future Health Next Creativity van Ucreate op 4 juni. De (basis)toolbox is via de website www.touchpoints-hu.nl te bestellen voor 29,95 euro(incl BTW). Vanaf het najaar zal Ucreate ook workshops en trainingen aanbieden met de Touchpoints toolbox. Meer informatie (over bijvoorbeeld de verdiepende tools) is te verkrijgen bij gjilke.keuning@hu.nl.term paper

Reageer