Toolkit Behavioural Lenses

Het hoofdresultaat van het project Touchpoints is een basistoolbox die bestaat uit toepasbare tools die gebaseerd zijn op het wetenschappelijk onderbouwde gedragsmodel ‘Persuasive by Design’. De tools kunnen praktisch en flexibel gebruikt worden in de ontwerppraktijk.

Alle tools zijn erop gericht om services en producten te ontwerpen die beter aansluiten bij het gedrag van de doelgroep en hun gedragsambities en uitdagingen. De basistoolbox bestaat uit de volgende tools:

  • De vernieuwde publicatie: Ontwerpen voor gedragsverandering
  • Het gedragsmodel ‘Persuasive by Design’
  • The Behavioural Lenses

De volledige toolbox is verkrijgbaar voor slechts  € 29,95 (excl verzendkosten à € 3,95)
De vernieuwde publicatie is verkrijgbaar voor slechts €12,50

De volledige toolbox of de alleen de vernieuwde publicatie bestellen? Stuur een mail met je NAW-gegevens naar info@ucreate.nl

Er is ook een Engelstalige toolbox verschenen. Deze box is verkrijgbaar voor €39,95,- (excl btw en excl €3,95 verzendkosten).

The toolkit Behavioural Lenses is also available in English, for  €39,95 (not including VAT and shipping). The toolkit or the publication Designing for Behavioural Change only can be ordered by sending an  email to info@ucreate.nl stating your name and address. Read more about the Toolkit Behavioural Lenses. 

De bij de gedragslenzen behorende postertool is hier te downloaden als PDF.

De publicatie Ontwerpen voor gedragsverandering door Sander Hermsen en Reint Jan Renes biedt creatieve professionals tips en concrete handvatten voor het ontwerpen van effectieve persuasieve interventies, uitgaande van relevante en onderbouwde kennis uit de psychologie en aanverwante disciplines.

De publicatie is gebaseerd op het gedragsmodel ‘Persuasive by Design’. Het gericht inzetten van kennis uit ‘ontwerpen voor gedragsverandering’ vergroot de slagingskans van campagnes, apps of interactieve producten. De kennis helpt conceptuele keuzes te onderbouwen en de effectiviteit van interventies aan te tonen.

Renes & Hermsen geven een helder overzicht van relevante theorie, direct toegepast in relevante voorbeelden en uitgewerkt in een breed scala aan strategieën om gedrag te veranderen.

 

Het gedragsmodel ‘Persuasive by Design’ is ontwikkeld door Sander Hermsen en is gebaseerd op een breed scala aan sociaalwetenschappelijk onderzoek. Het biedt handvatten voor het ontwerpen van persuasieve interventies, gebaseerd op relevante

inzichten uit gedragswetenschappen. ‘Persuasive by Design’ bevat drie basisprincipes en stelt ontwerpers in staat bestaande concepten te evalueren en interventies zodanig vorm te geven dat de autonomie van gebruikers wordt vergroot. Ook biedt het model de mogelijkheid om de analyse van doelgroepen en hun gewenste gedrag gestructureerd op te zetten. Veel Touchpoints-tools zijn gebaseerd op dit model en de onderliggende theorie.

 

‘The Behavioural Lenses’ –ofwel gedragslenzen- helpen designers en multidisciplinaire teams om scherper zicht op gedrag van de doelgroep te krijgen bij ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag. De verschillende ‘lenzen’ uit deze tool geven onder andere inzicht in hoe je automatische facetten van gedrag kunt beïnvloeden, hoe je doelgroep tegenover het doelgedrag staat en wat de motivatie van de doelgroep is.