Presentatie toepassing Touchpoints-gedragsmodel op Parijse designconferentie

sander EADVan 22-24 april ‘ 15 vond in Parijs de elfde editie van de designconferentie ‘The Value of Design Research’ plaats. Sander Hermsen presenteerde daar het ‘Persuasive by Design’ gedragsmodel en de manier waarop dit model is toegepast en getoetst in twee cases (veilig werken bij de NAM en het klantvriendelijker en efficiënter verlenen van vergunningen door overheidsorganisaties). 

Hermsen ontwikkelde het model Persuasive by Design in het kader van onderzoeksproject Touchpoints en zijn gelijknamige promotie-onderzoek. Het model is gebaseerd op een breed scala aan sociaalwetenschappelijke theorie en biedt handvatten voor het ontwerpen van persuasieve interventies. De ontwikkeling van het model sluit naadloos aan bij de groeiende interesse voor integratie van gedragswetenschappelijke inzichten in het ontwerpproces. In beide cases bleek het model van waarde, voornamelijk in de eerste fases van het ontwerpproces. Daarnaast kwamen ook enkele tekortkomingen van het model aan het licht.

Het model, de drie basisprincipes en theorie waar het op gebaseerd is en vele voorbeelden van toepassing ervan in ontwerpoplossingen, worden uitgebreid beschreven in de hernieuwde druk van de publicatie ‘Ontwerpen voor gedragsverandering’ die binnenkort verschijnt. Vorig jaar maart verscheen de eerste druk van de hand van Reint Jan Renes en Sander Hermsen, waarin ze stellen dat je de slagingskans van je campagne, app of interactieve product aanzienlijk kan vergroten én keuzes beter kan onderbouwen door recente inzichten uit de gedragswetenschappen gericht in te zetten. Het boekje biedt creatieve professionals tips en concrete handvatten voor het ontwerpen van effectieve persuasieve interventies.

Alle updates rondom de Designconferentie die plaatsvindt bij het Instituut Psychologie van de Descartes Universiteit, zijn te lezen via twitter.

Verder lezen:

english essay schreiben aufbau

Reageer