‘Hoe het heurt’: een concept ter preventie van gehoorschade onder jongeren

Jasper Welsinghoe-het-heurtJasper Welsing (28) studeerde Communication & Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht. Hij deed de specialisatie concept en volgde eerder de minor Applied games & gamification. Via het project Touchpoints studeerde hij af met een opdracht voor de Nationale Hoorstichting. In deze blog vertelt hij meer over het concept ‘Hoe het heurt’, dat hij ontwikkelde om jongeren te beschermen tegen gehoorschade. Het volledige concept en de onderbouwing daarvan is te lezen in zijn afstudeerrapport.

Begin februari ’14 ben ik begonnen aan mijn afstudeerstage bij Touchpoints in opdracht van de Nationale Hoorstichting. Steeds meer jongeren lopen gehoorschade op door harde muziek in het uitgaansleven. Deze schade is niet te genezen, maar kan wel voorkomen worden door verstandig om te gaan met muziek. Aan mij daarom de opdracht een campagne te ontwikkelen ter preventie van gehoorschade onder jongeren.

jongeren hoorschadeSpecifiek richt ik me op jongeren tussen 18-24 jaar die regelmatig poppodia bezoeken omdat ze graag uitgaan en van live muziek houden. Ik heb voor deze groep gekozen omdat de kans van slagen op deze manier het grootst is. Staatssecretaris van Rijn heeft namelijk afspraken gemaakt met de brancheorganisaties van poppodia en festivals. Eén van die afspraken is dat poppodia actief oordoppen moeten aanbieden aan haar bezoekers. Zou mijn campagne worden ingezet in een discotheek of club waar geen oordoppen beschikbaar zijn, kan dit leiden tot frustratie bij de doelgroep en afkeer tegen het gewenste gedrag.

Om mijn concept te kunnen onderbouwen met wetenschappelijke inzichten rondom gedragsverandering (onder meer op basis van het model ‘Persuasive by Design‘ van Sander Hermsen), heb ik de belangrijkste en meest bruikbare inzichten voor een succesvol concept rondom gehoorschade op een rijtje gezet:

  • De kennis van jongeren rondom het thema hoorschade moet worden vergroot;
  • De interventie moet in het uitgaansleven plaatsvinden;
  • Het gewenste gedrag moet zo makkelijk mogelijk gemaakt worden;
  • Jongeren moeten positief staan tegenover het gewenste gedrag: namelijk het dragen van hoorbescherming;
  • Het concept moet het gewenste gedrag communiceren;
  • Het concept moet de zelfregulatiecyclus ondersteunen; de wijze waarop mensen in staat zijn invloed uit te oefenen op eigen gevoelens, gedachten en gedrag (zie hier de cyclus uit het model ‘Persuasive by Design’).

dames-posterVervolgens ben ik aan de slag gegaan met deze inzichten. Dit resulteerde in ‘Hoe Het Heurt’: een mediumonafhankelijk concept ter preventie van gehoorbeschadiging door harde muziek. ‘Hoe Het Heurt’ gaat uit van het communiceren van het gewenste gedrag en vindt vooral plaats in het uitgaansleven. Aan de hand van een Customer Journey Map die ik in samenwerking met jongeren zelf heb ontwikkeld heb ik een keuze kunnen maken voor verschillende uitingen die ik heb uitgewerkt.

‘Hoe Het Heurt’ onderscheidt zich van andere campagnes ter preventie van gehoorschade, omdat ook wordt ingespeeld op het onbewuste gedrag van de doelgroep. Onbewuste prikkels spelen een grote rol in ons gedrag en kunnen ons soms -zonder dat we het zelf doorhebben- de verkeerde kant op sturen. In ‘Hoe het Heurt’ worden landscaping technieken gebruikt om de doelgroep een duwtje in de goede richting te geven. Het gewenste gedrag om gehoorbescherming te dragen tijdens het uitgaan wordt bijvoorbeeld makkelijk mogelijk gemaakt door al bij het online bestellen van tickets actief oordoppen aan te bieden en op het ticket ook te communiceren hoeveel % van de concertbezoekers al gehoorbescherming draagt (zie hier een voorbeeld).

‘Hoe Het Heurt’ speelt daarnaast ook in op het bewuste gedrag van de doelgroep door de sociale norm te communiceren (de regels voor aanvaardbaar gedrag binnen een groep), dit te combineren met feedback op het eigen gedrag en dit te koppelen aan een helder actieplan. De effectiviteit is hierdoor veel groter dan slechts het communiceren van de sociale norm of het vergroten van de kennis.

Ik heb mijn concept getest met behulp van een focusgroep en door het met verschillende experts te bespreken. De Hoorstichting was heel enthousiast en heeft gevraagd om mijn concept te presenteren aan de brancheorganisaties die nu bezig zijn met het ontwikkelen van een campagne. Ik ben erg benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.

Verder lezen?

Reageer